Rekentoets

Rekentoets

De rekentoets in het VO, MBO en hoger blijkt toch voor veel leerlingen een probleem. In mijn praktijk begeleid ik verschillende leerlingen van verschillende leeftijden met rekenen.

Hoewel de scholen allemaal hard aan het werk zijn om hun leerlingen op niveau te krijgen, werkt dit helaas toch niet voldoende voor elke leerling.

De kinderen die ik zie hebben vaak al problemen met de basis van het rekenen. Iets waar de hulpprogramma’s op school  en docenten toch vaak overheen stappen.

Wat bedoel ik dan met de basis: Nou de sommen + en –  t/m 20  en de tafeltjes.

En geloof me iemand van 16 vindt het echt niet leuk als ik hem of haar vertel dat ze daar toch echt moeten starten met het oefenen.

De kunst is het om een combinatie te vinden van wat de leerling als uitdaging ervaart en waarvan resultaat ook meteen zichtbaar is in het schoolwerk( dus  punten) en toch ook de basis oefenen.

Vaak vinden we wel een weg. En  hoor ik achteraf dat het inderdaad enorm helpt nu die eenvoudige sommen beter gaan.

Maar als we starten is het samen zoeken naar hoe we dit aanpakken.

Meestal is het fijn om het voor ouders en kind duidelijk te maken wat 1 F,  2 F,  3 F nu eigenlijk inhoud. Het gewoon laten zien en ervaren van bijbehorende sommen maakt het meestal goed duidelijk.

Voor veel leerlingen is  het namelijk niet duidelijk wat de inhoud van een niveau is. En het helpt natuurlijk wel als je weet waar je naar toe moet werken.

Voor tafels adviseer ik pubers altijd kruistafels. Een leuke app die niet kinderachtig is.

 

Wat vinden jullie van de rekentoets?

Wel of niet een goede zaak deze toets, die voor je examen gaat meetellen?